söndag 11 oktober 2015

Häradskär i 19 bilder

 Bild: Jörgen Auer
Som jag berättade häromdagen så har jag varit på Häradskär, längst ut i Gryts skärgård.
 Bild: Jörgen Auer
Äntligen har jag tittat igenom samtliga mina kamerabilder därifrån. Så här såg det ut när vi (ett sportgäng från Corren och jag) anlände till ön.
 Bild: Jörgen Auer
Ön som egentligen är två öar, Stångskär och Häradskär.
 Bild: Jörgen Auer
Gänget tyckte att det behövdes en gruppbild. Lyft honom, sa de och menade mig eftersom vi var där för att mina gamla sportkamrater skulle fira av mina många sportår på Corren. Christer Kustvik, Claes Nilsson, Maria Landqvist, Per Bergsten, Peter Mildaeus och Anna Lindén.
 Bild: Jörgen Auer
Utanför fönstren blommade stod nyponbuskarna fulla med frukt.
 Bild: Jörgen Auer
Och Claes Nilsson bestämde att vi skulle ha fågelbingo. Vi var ju ändå på Häradskär där Östergötlands ornitologiska förening håller till och räknar och ringmärker fåglar.
 Bild: Jörgen Auer
Men det syntes ju väldigt snart vem som var mest intresserad: Claes själv förstås, medlem som han är i nämnda förening.
 Bild: Jörgen Auer
Skärgården är skärgården och det var lika vackert som alltid. Mellan öarna i närheten syntes några sträckta segel.
 Bild: Jörgen Auer
Havet välte, stormen ven, vågorna rullade asklikt grå. "En man är vräkt över bord, kapten!" Jaså.
 Bild: Jörgen Auer
Och långt ute till havs, åt Gotland till, gick en större båt norrut. Vad hade den för mål? Oxelösund? Stockholm? Sundsvall? Umeå? Helsingfors?
 Bild: Jörgen Auer
Skymningen kom med nya utsikter och vyer.
 Bild: Jörgen Auer
Solen ville gå ned och gjorde så fastän vi bad den att låta bli.
 Bild: Jörgen Auer
Morgonen därpå.
 Bild: Jörgen Auer
Vinden tilltog.
 Bild: Jörgen Auer
Häradskärs fyr till höger, fyrvaktarbostad (numera mest nyttjad av ornitologerna).
 Bild: Jörgen Auer
Havet välte... (Vilket tjat om Frödings strof! Så farligt var det inte, men visst blåste det).
 Bild: Jörgen Auer
Emellanåt var det lugnt också. Vilket naturligtvis berodde på var någonstans man befann sig på ön (öarna).
 Bild: Jörgen Auer
En som gillade blåsten var Maria Landqvist som absolut villa vara ute hela överresan, både dit från Fyrudden, Gryt, och hem igen.
Bild: Maria Landqvist
Även den gamle trivdes bäst utomhus. Som här vid havet. Och jag längtar till Häradskär igen. Eller en liknande plats, långt från fastlandets trafik och ljud.
 

Inga kommentarer: