tisdag 6 oktober 2015

Linköpings varmaste plats

Bild: Johnny Gustavsson
Linköpings varmaste plats skrev jag om 2004 i Corren. Den jag menade fanns just där Gula huset tar vid på Ågatan, lite snett emot parkeringen vid Grönlunds backe som då ännu inte var bebyggd med huset som i dag bland annat rymmer restaurangerna Ghingis och Hälsofreak. I dag skymmer huset den här varma platsen så att solen bara når den under kort tid. Den är alltså inte längre Linköpings varmaste plats.
Jag minns väl den där dagen då bilden togs. Det var sannerligen varmt. Tio minuter stod jag ut, eller satt. Förbipasserande tittade undrande på stollen i stolen. Därifrån sökte jag svalka och fann den hos Folke Filbyter på Stora torget där jag slog mig ner med stolen och satt och "duschade" intill fontänen.
Efter det fällde jag stolen i liggläge i ett cykelställ på Platensgatan och höll på att skrämma slag på cyklisterna.
Ja, det var tider det. Och redan elva år sen.
Var Linköpings varmaste plats finns i dag har jag ingen aning om. Ännu.

Inga kommentarer: