måndag 25 november 2019

Loa Axén har lämnat oss

Bild: Jörgen Auer
Det är inte så jättelänge sen som jag skrev här i bloggen att Lollo Asplund var död. Sångaren, artisten och Correnjournalisten Lars-Olof "Lollo" Asplund. Nu nås jag av beskedet att ännu en Lars-Olof har lämnat oss, nu är det ridprofilen från Orlunda, Norrköpingsfödde Loa Axén som gått hädan. Han
avled i fredags, 77 år gammal. Loa som hade varit ridhuschef på Dagsbergsvägen i Norrköping, 1970 till 1975 och 1975-1996 på Stora Ånestad i Linköping.
Åh, han gjorde så mycket Loa, var med i en massa kommittéer och styrelser och han var hoppryttare, hoppdomare, banbyggare och oerhört kunnig i allt som hade med hästar och hästhållning att skaffa. Trevlig var han också, alltid hade han tid att prata en stund, vi sågs på en hel del tävlingar, och snackade en stund, lite artigt så där. Bilden ovan tog jag i februari 2016 när jag för Ryktbarts räkning var hemma hos Loa och Susanne på Hoffmangården i Orlunda dit de flyttade 2001.
Det var Susanne som hade lärt mig att hålla mig kvar på vrålsnabba hästen James till den beryktade pausridningen på Norrköping horse show 1986. Och jag vann! Av detta förstår du som läsare att jag påminner Susanne om detta var gång vi ses och Loa var mycket väl medveten om min stora framgång. Han var ju ridskolechef på Ånestad när ridläraren Susanne Nyman tog hand om mig och fick mig att sitta kvar på hästryggen tills lektionen/tävlingen var klar. Jag tror att det var två veckors träning, och Loa var ju där hela tiden (mest för att kolla på Susanne, tror jag).

Bild 2014: Jörgen Auer
Nåja, en trevlig man var han Loa och vid telefonsamtal i dag med två andra östgötska ridprofiler, Magnus Andersson, som tog vid på Ånestad efter Loa och numera lärare på Realgymnasiets hästlinje, och Sissi Lilja, mångårig ponnylandslagsledare samt häst- och ryttarutbildare som varit på flera utbildningar samtidigt som Loa; förstår jag mer av hans storhet.
"Han hade ett finger med i det mesta inom ridsport, både i Östergötland och i Sverige", säger Sissi.
"Han jobbade hårt för att göra ridsporten till en folksport, det var ju en militär idrott bara för officerare tidigare, säger Magnus Andersson som även påpekar att Loa var hans mentor och lärde honom allt han kan om ridning och ridskoleskötsel. Och hur man bygger en bra hoppbana.
Dessutom var Loa med att dra igång hästutbildningen på Naturbruksgymnasiet i Vreta kloster, det som i dag heter Vreta utbildningscentrum.

Inga kommentarer: