lördag 23 november 2019

Rebellen Eleanor Holm

Det händer allt som oftast att jag bläddrar och läser i gamla lexikon. Som i dag när jag tog mig an Nordisk Familjeboks Sportlexikon, fjärde bandet (utgivet 1941) och hittade Eleanor Holm. För mig tidigare helt obekant. Jag fann henne intressant och läste texten. Det var ju för sjutton en OS-segrare! Låt vara att det var så länge sen som 1932 i Los Angeles, men ändå. Hon vann 100 meter ryggsim och satte flera världsrekord under sin karriär. Men mer intressant ändå är väl de fyra sista raderna i lexikonet. Där det står att hon under överresan till OS i Berlin 1936 blev diskvalificerad för ohörsamhet mot ordningsreglerna och följaktligen tilläts hon inte starta i OS.
Vad hände på båten?
Jag kände mig manad att ta reda på det och googlade Eleanor Holm. Jag visste sedan boken att hon var född 1914 och fick snabbt svar på wikipedia att hon avled 31 januari 2004 i Miami.
Om den ödesdigra båtresan till Berlin 1936 står att hon hade en dispyt med en amerikansk ledare och den låg bakom hennes diskning. Men det står också att det finns en annan version som säger att hon hade druckit för mycket alkohol och hittades medvetslös (något som emellertid Holm förnekade under hela sitt liv). Vad som än hände blev hon diskad från tävlandet i OS. Dock fanns hon på olympiastadion ändå eftersom hon i stället fick jobb som reporter.
Ett par källor nämner henne som något av rebell, på 30-talet var det ovanligt att kvinnliga idrottare inte gjorde som ledarstaben sa åt dem att göra. Och den där kvällen på båten med hela amerikanska OS-truppen ombord lär hon ha druckit några glas champagne för mycket, samt sagt några väl valda ord. Samt därmed retat upp den amerikanska överledaren Avery Brundage.
Hemkommen började hon en helt annan karriär. 1938 fick hon nämligen huvudrollen i filmen Tarzan's Revenge (Tarzans hämnd). Märkligt nog med Berlinolympiadens segrare i tiokamp, amerikanen Glenn Morris som Tarzan.
Men Eleanor Holm var redan van att uppträda eftersom hon sedan 1933 var gift med musikern Art Jarrett och uppträdde som sångerska tillsammans med honom. När paret skildes 1938 gifte hon om sig med Billy Rose (gifta 1939-1954) och uppträdde i hans revyer och vattenshower, 1974-1986 var hon gift med Thomas Joseph Whalen och 1966 invaldes hon i International Swiming Hall of Fame.
Jag hittar en rebellisk grej till om Eleanor. I boken Berlin Games: How Hitler stole the Olympic Dream, står att läsa om henne att hon tränade hårt mellan OS 1932 och 1936, men att hon också ägnade sig åt sena vanor och både rökte och drack.
"Men att jag rökte ibland var mest för att psyka de andra", lär hon ha sagt.
Onekligen en intressant idrottsprofil.

Inga kommentarer: