torsdag 21 januari 2021

Gamla gubbar kan-dagen

Bild: Jonny Haag
Det ringde på mobilen i förrgår. Det var Thomas Arvidsson i Björkeberg, tidigare grafiker på Corren och NTM. Han undrade om jag hade lust att följa med till Norrköping på torsdag (i dag) och träna lite rinkbandy, dock utan rink, i stället på Himmelstalunds bandybana. Utan betänketid svarade jag ja.
Därför struntade vi i kramdagen som är tydligen är temadag för dagen. I stället valde vi att ställa upp för Gamla gubbar kan-dagen, enligt Auers temadagar. Den första auerska temadagen var ju i går när jag firade fönsterhakens dag.
Det bästa med Gamla gubbar kan-dagen är att vi något äldre då kan göra precis vad vi vill. Ingen har med det att göra, förutsatt att vi inte behandlar någon illa på något vis. Men vill vi ligga på soffan så gör vi, vill vi stirra in i en vägg så gör vi, vill vi lägga pussel så gör vi och vill vi spela bandy så gör vi. Skit samma vad, vi gör't.
Varken "Arvid" eller jag har stått på ett par skridskor senaste året, men vi klarade oss bra nu på "Himpan". Men så har vi också bildat backpar i Correns rinkbandylag i korpen i minst två decennier, närmare tre, faktiskt. 
Vi var inte så många som hörsammat locktonerna från Arvids brorsa Leif Arvidsson om att vara med och lira. Men förhoppningsvis är vi flera redan nästa torsdag. Min gamle vän Jonny Haag var t ex på plats, men valde att bara titta på. Kanske är han med nästa gång? Förre Correnmedarbetaren och elegante bandyspelaren Oddbjörn Knutsson i Mjölby hade jag raggat upp och han var ytterst spelsugen, men på onsdagskvällen ringde han återbud efter att ha spelat padel i Mjölby och sträckt ett baklår. Men även Odde är kanske med nästa vecka? Då är det visserligen inte Gamla gubbar kan-dag längre, men han kan ju visa att gamla gubbar kan ändå. Det ska även tilläggas att alla som är med här är fyllda 60 och pensionärer, någon till och med över 70! 
Javisst, ja, det är ju jag! 

2 kommentarer:

Arvid sa...

Klockrent! Och så jäkla roligt det var. Både att lira och träffa Jörgen. Hör du det Odde.

Auer sa...

Tack, Arvid. Ja, nu får vi ligga på Odde lite så att han kommer med.