söndag 30 december 2012

En tillbakablick på 2012

 Bild: Jörgen Auer
2012 är snart till ända. Det har varit ett fantastiskt år på många vis och jag vill försöka förmedla något av känslan jag bär inom mig över det gångna året som gett mig så mycket. Här följer några av årets händelser. Det började högt, och kallt, med januaribesök i vattentornet och fin utsikt över Linköping.
 Bild: Jörgen Auer
Från februari väljer jag ut den här iskalla bilden från ett besök i Visjön där elever från Lysingskolan i Ödeshög var för att vinterbada! Ebba Olsson var coolast av alla och hoppade i som om det varit sommar. Brr.
Bild: Jörgen Auer
I mars syntes den här spegelbilden i Linköping, eller ska vi kalla den fönsterbild? På Kungsgatan syntes delar av Domkyrkan och jag blev bara tvungen att ta fram kameran. Så hade jag aldrig sett Domkyrkan.
Bild: Jörgen Auer
Året bjöd på stort och smått, till det stora räknar jag förstås in Frida Wallbergs seger i april mot Amanda Serrano när östgötskan från Åtvidaberg försvarade sin VM-titel i en riktigt bra match i Cloetta center.
Bild: Jörgen Auer
Till smått, fast stort inombords, räknar jag den här bilden, tagen halv åtta 1 maj på långpromenad utanför Mantorp. Slätten vid Uljeberg badade i solsken en underbar kväll och sanden yrde efter en traktor.
Bild: Jörgen Auer
I juni var jag på jobb i Ulrika för Correns och NT:s gemensamma sommarbilaga och hittade den här hästen i en hage nära Amundebosjön. Bakom sig hade den Ulrika samhälle med klockstapeln och jag hade lite sjå innan både häst och stapel kom på bild.
Bild: Jörgen Auer
En annan promenad i juli gav mig den här blommande bilden. Den tog jag i närheten av Mantorps gård och för mig andas bilden midsommar. Eller rättare sagt så som jag vill att blomsterprakten ska vara vid midsommartid. Konstigt nog är bilden tagen så sent som 30 juli.
Bild: Jörgen Auer
I augusti hade jag anledning besöka Norra Vi i Ydre och fick den här vyn över Norra Vi kyrka, Ribbingshov och en vik av den underbara sjön Sommen och skogshöjderna med Vassviksberget på den sidan sjön.
Bild: Jörgen Auer
September stannade jag bilen mellan Spångsholm och Sya, vevade ner rutan och tog den här stämningsfulla bilden på denna del av östgötaslätten. Det var nästan så jag ville gå ut på åkern och rulla ihop mig till en höboll, jag också.
Bild: Jörgen Auer
Världens mest "lösa" skylt tog jag i oktober på en av dessa långa och stärkande promenader. Det var strax före Uljeberg, nära Statoilmacken i Mantorp.
Bild: Jörgen Auer
Den här portgången finns i centrala Linköping. Närmare bestämt vid Trädgårdstorget som skymtar utanför och som speglas inne i trapphuset. Då var det november.
Bild: Jörgen Auer
Jag fortsatte gå. Åh, jag gick långt. Säkert Östergötland runt om man lägger ihop alla promenader. Den här motljusbilden tog jag i december strax utanför Mantorp längs vägen mot Mjölby. Gamla vägen, alltså. Jag älskar motljusbilder och tänker fortsätta ta sådana även under 2013.
Bild: Carina Glenning
Mycket har jag hunnit med under året, både jobb och privat. En resa till Kina, till Chongqing var det största och mest intressanta. Men den största överraskningen för mig själv var mitt deltagande i Correns program i samband med Linköpings Stadsfestival i augusti. Inte att jag var med, för det brukar jag vara. Men att jag skulle delta i körsång! För första gången i hela mitt liv ställde jag mig i kören och vågade till och med sjunga. Otroligt!

Inga kommentarer: