torsdag 22 september 2016

Klistret på väggen

Bild: Jörgen Auer

Hur var det nu tapetdikten löd som tillskrivits Fröding? Jo:

I natt jag drömde jag klistra tapeter
jag drömde jag klistrade hundratals meter
På morgonen vakna jag dyster och däven
med klister på magen och penseln i näven.

 Troligen är väl dikten en travesti på Frödings berömda och långt mer finstämda dikt En Morgondröm som han även blev åtalad för 1896, men frikändes.

Om detta och bilden ovan kan jag väl säga att jag klistrar verkliga tapeter i vår lillstuga från Tomoku Hus i Insjön och har kommit halvvägs så här på torsdagsmorgonen. Så nu försvinner jag in i klistervärlden igen.

Och under min ungdomstid vill jag minnas en lite annorlunda version av tapetdikten: vi lärde oss den så här:

Jag drömde i natt jag klistra tapeter
jag drömde jag klistrade hundratal meter
När jag vakna på morron vad tror ni jag fann?
Jo, klistret på magen och penseln i han'.



Inga kommentarer: