tisdag 17 februari 2009

Ett konstverk blir till (det bättre)

Bild: Jörgen Auer
Konstnären bestämmer konsten. Signaturen Wallentin (i båge) målade tavlan på bilden. Men det var jag som ställde ljusstaken framför tavlan och tog bilden. Jag ville ha det så, jag var ute efter något för mig tilltalande att fota. Så jag skapade. Bildkonstnär? Visst.
Personligen tycker jag att Wallentins målning blev bättre nu, tog så att säga ett kliv ut ur ramen och in i rummet, eller om det var ljusen som klev in i ramen och blev ett med gatubilden från Marocko (eller om det är Spanien).
Konstnären bestämmer konsten. Tyvärr ibland. För det måste väl ändå finnas gränser? Som när han eller hon kladdar ner och förstör ett tåg? Eller fejkar ett självmord och slåss med psykvårdare och därmed tar tid och kraft från annan, behövd och angelägen sjukvård?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Gunnar Wallentin dog 1997.

Auer sa...

Tack för rättelsen.