måndag 2 februari 2009

Unik Öfverström eller inte

Bild: Jörgen Auer
Det händer att man tror att man har något unikt. Som den här tavlan av Hugo Öfverström. Jag fick den av mina föräldrar för 30 år sedan och jag minns att den hängde hemma hos dem när jag var barn. Innan dess vet jag inte. Men Hugo Öfverström levde hur som helst 1900-1973. I dag har jag roat mig med att på nätet söka efter lite information om honom.
Vad jag fann? Jo, massor av verk som liknar det här. Fast hittills inget exakt likadant.
Det var tydligen Hugos specialitet att måla några sjöbodar (det brukade variera mellan tre och fem), lite vatten, och en eller två små båtar. Tavlorna brukar gå för så där tusenlappen på auktioner, men vid några tillfällen har priserna gått upp till över det dubbla, och åtminstone en gång till 7 000. Det har också gått att köpa verk av Öfverström för 400. De flesta går för mellan 1 000 och 3000 kronor. Så någon dyrgrip är det alltså inte vi har hemma på väggen. Och det trodde jag inte heller.
Det ska sägas att Hugo Öfverström målade annat också. Ensamma båtar utan bodar. Och så målade han blommor. Dessutom hade han utfört dekorativa väggmålningar på biografen Royal på Kungsportsavenyn i Göteborg (invigd 1940), föreställande himlavalvets olika stjärnbilder.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte aldrig den var fin. Det var ju skönt att den inte var kostbar.

Crister

Auer sa...

Fin eller inte, man vänjer sig som svinaherden sa. Och med åren blir det liksom ändå värt någonting. Den har ju ändå hängt med i 30 år i vårt hus.

Bryan H. Roberts sa...

Hello,

I am putting together a show of Ofverstrom's work at my gallery in October. I like your painting... do you want to sell it? You can contact me at bhrgallery@yahoo.com

Thanks!
Bryan Roberts

Auer sa...

Häromveckan såldes ett kustlandskap av Hugo Öfverström, och det var verkligen fint, för över 6 000 så priserna på hans verk varierar. Jag har sett verk som gått för under 500.