måndag 29 mars 2010

Många flygare i dag

Bild: Jörgen Auer
På dagens promenad såg jag den ena flygaren efter den andra. Långt borta hördes det sjungande, flyende ljudet av några gäss, eller var det tranor? De var så långt bort att det inte var lönt ta fram kameran. Men den här såg jag. Är det en vanlig kråka?
Bild: Jörgen Auer
Den här dök upp från andra hållet. Vad är det? Svala?
Bild: Jörgen Auer
De här flög inte. I stället stod de blick stilla i Klämmestorpsskogen i Mantorp när jag passerade. För övrigt var det en hel del snö kvar i skogen, jag gissar att den ligger kvar två veckor till.
Bild: Jörgen Auer
Hemkommen blev jag avundsjuk på en granne som hade fint besök i trädgården. Jag såg flera steglitser genom fönstret och försökte fota. I alla fall en fastnade. Ser ni den? Klicka upp bilden så syns fågeln lite nedanför mitten till höger. Dess röda ansikte går inte att ta miste på. Det är verkligen en steglits. I trädgården fanns även grönsiskor, en rödhake, gulsparvar, och något jag inte kände igen.Hemma hos mig såg jag pilfink, blåmes, gråsparv, och se där, grönsiskorna kom till oss också. Men varför inte steglitsen?

Inga kommentarer: