torsdag 11 mars 2010

Stolpskott i Ljung

Bild: Jörgen Auer
Var i Ljung. I Ljungs skola. Såg stolpskott. Frågan slog mig: hur ofta ser man stolpskott? När man är på match – ja. Eller träning. Men annars? Hur ofta ser man stolpskott inträffa så här mitt på blanka förmiddan och det inte är träning i en fotbollsklubb? Eller annan sport som har målstolpar? Absolut inte en gång om dan. Inte ens en gång i veckan. Kan det vara en i månaden? Nej, inte det heller. Man ser ju nästan aldrig någon spela fotboll. Fast det skulle vara i skolan, då. Barnen spelar ju på rasterna ibland, precis som de gjorde i Ljung.
Undrar vad sannolikheten är för att jag ska se ett stolpskott också i morgon? För att se det så måste jag leta upp en skola, eller idrottsklubb. Om jag går på LHC-träningen ser jag det troligen, så många puckar som skjuts där. Hur många skott skjuter ett ishockeylag på en träning, för resten? Räcker det med 25 per spelare? Och vad blir det om de är 20 som tränar – jo, femhundra. Och hur många av dem tar i stolpen? Möjligen 50, säger jag och bygger de siffrorna på erfarenhet.
Men stolpskott i Ljung är ovanligt att man ser. För mig var det första gången någonsin och ett vårtecken. Nu vill jag se en fotbollssko göra avtryck i gräset.
(Den här texten går även som min krönika Cnorren i fredagens Corren.)

Inga kommentarer: