fredag 17 december 2010

En rimmad krönika

Usch så jag glömmer, men också gömmer

här veckans krönika/läs och dönicka


Sexton listans jätte

Vi satt några stycken o talte en dag. Det var Christer och Claes, Calén, o så jag.

Du kan julerimma din krönika Cnorr, om idrottens namn, som exempelvis Orr.

Jo, men var ska man börja ett sånt uppdrag? Jag tänkte en stund, så kom där ett uppslag.

Kan man heta som den sport man utövar? Eller sitt redskap - vi tar väl och prövar.

Men första tanken går till Dainis Kula, och vips! direkt börjar frågan att strula. För namnet till trots togs han segrande ut, i en helt annan gren, den som heter spjut. Fast visst kan man heta som en idrottsgren, man kan heta Stav, Häck, man kan heta Gren. Lord Badminton är exempel på detta, och Nelson ett grepp i brottningens hetta.

Han som stötte lika långt som han hette, han Leo Sexton får bli listans jätte. Det var i Los Angeles trettiotvå, som han blev för svår för de andra att nå.

Man kan heta Ping och man kan heta Pong, man kan heta Seger och visst finns Ballong.

Jag vet Bogey och Fairway, Bunker och Green, och man kan ratta en Golf med yster min. Man kan heta Hjälm, Pil, Spjut, Krok, och Segel, men få heter ju Bordtennis i regel.

Och Tyngdlyftning heter väl ingen atlet, och Orientering heller ingen jag vet.

Och förre NHL-backen Bobby Orr? Jo, han är med för att sluta denna Cnorr.

Inga kommentarer: