söndag 23 februari 2014

Kalla bästa minnet från OS i soffan

 Bild från TV3
OS i Sotji är slut. Vad tar man med sig från alla timmar i teve-soffan? Ja, jag bär i alla fall främst med mig Charlotte Kallas makalösa sistasträcka i stafetten och hennes fighting face och beslutsamhet. Jag blir lika rörd var gång jag ser hennes slutspurt och hela svenska lagets glädje över guldet.
 Bild från TV3
Naturligtvis minns jag herrarnas stafettguld också. Men jag kommer inte att komma ihåg alla 15 medaljer Sverige tog. Det är ju bara att tänka tillbaka på ett annat OS så inser man hur mycket som snabbt försvinner ur minnet. Däremot tror jag att jag kommer att minnas hur vackert det har sett ut där uppe i den ryska skidterrängen i Kaukasus (eller om Kaukasus bara är det som syns bakom?).
Bild från TV3
Och så den ryska segertrion på herrarnas femmil, segraren Legkov omgiven av tvåan Vylegzhanin och trean Chernouzov (kanske minns jag en av dem, Legkov) och så förstås deras färggranna fingervantar som får bli slutvinjett för spelen. Visserligen tillhör vantarna de officiella OS-kläderna, men jag vill gärna se dem som symbol och framtidsvinjett för Rysslands folk och dess rättigheter på alla plan.
Jag kommer också att minnas OS i Sotji för att Pussy Riot var där och fick pisk av polis.
   
  

Inga kommentarer: