söndag 14 december 2014

Engqvist i lucka 14

 Bild: Jörgen Auer
I dagens lucka i Läsarnas julkalender hittar vi en man som många har träffat i Fenomenmagasinet i Gamla Linköping - Jan Engqvist. Bilden ovan är inifrån magasinet när fotografen Tord Olsson som bäst håller på att fota enhetschef Engqvist för Correns och kalenderns räkning.
 
Ur Corren 13 december
Jan överraskade mig ganska mycket. Inte så mycket i vad han sa om Fenomenmagasinet, utan om sin uppväxtort Forshaga. Allt jag vet om den värmländska orten är att den gamle hockeylegendaren Nils "Dubbel-Nisse" Nilsson kom därifrån. Varför jag frågade Jan: Då känner du kanske Dubbel-Nisse?
Ja, han var min tränare i hockey.
Det visade sig nämligen att Engqvist spelat hockey och även provspelat för Färjestad, dock utan framgång. Bättre lyckades han i volleyboll där han under studietiden till lärare i Linköping började spela för Team Valla. Så småningom blev han även tränare och tränade damlaget tre år och herrlaget tre år.
Som kuriosa kan här nämnas att jag gjorde en telefonintervju med Nisse Nilsson 2005 för en artikel som handlade om hockeyhjälmar. Om inte länken här fungerar så kommer artikeln i repris i nästa blogginlägg.

Inga kommentarer: