söndag 14 september 2008

Vad har jag sett?

Alltså - här har man gått omkring i skogarna i en herrans massa år och sett det ena konstiga krypet efter det andra. Inte har jag anat att jag möjligen sett något mycket sällsynt.
Men nu, efter att ha läst TT-telegrammet, som i sin tur bygger på uppgifter från Allehanda.se (Örnsköldsvik) så föds tanken. Där uppe, i Skuleskogen, har man nämligen stött på
den extremt sällsynta jättepraktbaggen.
Den ska inte ha setts i Sverige sedan 1995 och då i Skåne. Andra uppgifter om denna präktiga bagge är 150 år gamla. Tänk om det är en och samma! Jag menar, kan jättesköldpaddan bli så gammal så kan väl jättepraktbaggen. (Är de lika stora?)
Hur som helst så tycker jag det är på tiden att vi av länsstyrelserna runt om i landet får reda på vad vi inte ska ha sett förut. Så att vi vet vad det är vi tittar på.

Inga kommentarer: