lördag 24 november 2012

För 25 år sen

Ur Corren 24 november 1987
Om de här 25 år gamla puffarna för olika artiklar i Corren kan jag väl säga att den om Hälsosamt och roligt tilltalar mig mest eftersom jag gillar att hålla mig i form. Men även Diktare i gränsland fångar mitt intresse eftersom jag sedan en tid läser en dikt ur Harriet Löwenhjelms Samlade dikter var kväll. Inte för att jag tycker de är särskilt bra, utan för att jag tänker läsa färdigt boken. Det där med stundom ironiskt lekfull, stundom djupt allvarlig kan jag skriva under på. Man vet inte riktigt var man har henne, denna diktare och konstnär som dog alldeles för ung i lungtuberkulos på Romanäs utanför Tranås 1918, endast 31 år ung.
På tal om ung så skrev hon bland annat En vaggvisa, tryckt och utgiven efter hennes död i Dikter 1927, troligen tillkommen 1912 eller 1913 i samband med en systers förlossning. (Orden i jåns i texten betyder nyss).
 
Solen går sin höga ban 
Uppå himlarunden
Månen seglar som en svan
uti midnattsstunden
Allting gammalt är så nytt
för en liten fattig glytt
Som kom i jåns till världen
 
                               Harriet Löwenhjelm
 
 

Inga kommentarer: