måndag 7 oktober 2013

En gul Upplandspromenad

 Bild: Jörgen Auer
Den uppländska landsbygden klädde sig i gult i söndags. Jag befann mig strax utanför Uppsala.
 Bild: Jörgen Auer
Närmare bestämt i Ströbylund och tog en promenad i omgivningarna. Jag var i skogen.
 Bild: Jörgen Auer
och tittade som vanligt en stund extra på de mystiska och bruna cigarrerna, kaveldunen, stolt vajande på sina gula stjälkar.
 Bild: Jörgen Auer
Men jag gick ut ur skogen också. Ut i det öppna landskapet och skymtade Läby kyrka där på andra sidan åkern, vackert inbäddad i höstens färger.
 Bild: Jörgen Auer
Den ville jag titta lite närmare på. Kyrkans färg? Gul.
Bild: Jörgen Auer
Jag gick och jag gick. Långt och länge längs väg 72 mot Sala innan jag vände om. Och såg att Uppland kan vara nästan lika vackert som Östergötland. Det är ett gott betyg.

Inga kommentarer: