lördag 26 oktober 2013

Jag tänker på Chongqing igen

Bild: Jörgen Auer
Upptäcker att jag inte har bloggat i dag, men hittar den här bilden från Chongqing, Kina. En bild som fascinerar lika mycket varje gång jag ser den. Jag som kom dit i oktober 2012 och trodde att jag skulle få se det gamla Kina. Kineser med flätor och klädda i likadana kläder, nästan som pyjamas. Äh, glöm det. 
Kina är i högsta grad med i nuet. Kommunismen till trots, även där är marknaden med och styr. I alla fall det ekonomiska livet. De stora märkesproducenterna finns där allihop och slåss om pengarna från de allt mer penningstarka kineserna. Och de är många.   
Inte heller cyklar de som förr i Kina. Nej, nej, där finns en jättemarknad för bilfabrikanterna. Mer och mer bilar på gatorna och allt sämre luft där nu skyskrapor växer som svampar. I Chongqing, en jättestad med en snabbväxande befolkning som i själva stan är sisådär en 6 miljoner, men i hela stor-Chongqing (en så kallad stadsregion) över 30 miljoner!
Det är klart att Gucci vill vara med då.
Och jag vill åka dit igen.

Inga kommentarer: