måndag 25 juli 2016

En dikt i juli månad

Bild: Jörgen Auer

När natten faller på blir man ganska tyst. 
Det är så vackert. 
Som att vara ung och första gången kysst. 

 Bild: Jörgen Auer

När dagen gryr en ny idé tar form.
Hjärnan går igång.
Dess kapacitet är så magiskt enorm.

 Bild: Jörgen Auer

Den som äger en båt och en brygga
Väljer och vrakar.
Äventyr i stället för livet trygga?

Bild: Jörgen Auer 

Att ta sig fram på helt spegelblankt vatten.
Är det Gudagott?
Avbilderna dessutom rena skatten.

 Bild: Jörgen Auer

Och den söta humlan i var blomning går 
Surrar och mumlar:
Stilla, stilla. Jag tar allt vad jag förmår.


Dagar gå mot kväll och natt blir åter dag
Sådan är tiden.
Vi män' skor kvällas även, så också jag.


Men morgondagen vill jag se och känna
Längtar fullt o klart.
Den önskar jag berätta med min penna.


Jörgen Auer  juli 2016
.

Inga kommentarer: