söndag 21 november 2010

Att både vilja ha och inte

Vad svårt det är att bestämma sig när man tänkt göra sig av med något som man egentligen känner ganska starkt för. Den här fina kartan har jag tröttnat lite på och vet inte var jag ska ha den. Den är en och en halv meter bred och över metern hög och har texten: "Charta öfver hela sjöcousten af Östergiöt- och Södermanland, wisandes alla inlopp och leder till Norrkjöping, Nykjöping och Söderkjöping. Afmätt och pliktad år 1752 af Jonas Hahn: ånyo uptagen wid Am ts Lots Cont i Carlscrona År 1767 Johan von Rajalin"
Jonas Hahn var en svensk sjökapten och hydrograf som kartlade hela svenska kusten (men byggde egentligen på tidigare sjökort utförda av Johan Månsson). Kartan är lite annorlunda och helt klart intressant med 1700-talets stavning och allt.
Och här, längst ner till höger står det om några viktiga fyrar, eller båkar som von Rajalin (1715-1786 och vice amiral när han gjorde kartan 1767) kallar dem. Två år senare blev han landshövding i Blekinge. Om båkarna står det:
"Känningar på båkarne i afseende til deras strüctür och utseende
Landsorts fyrbåk på Öja sundet
Häfringe båk utanför Oxlösund
Häradsskärs båk utanför Baresund"
Och så avslutas hela kartan med en liten lektion i svenska mil och alnar samt tyska mil.
Vill jag verkligen göra mig av med denna?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska du sälja denna? Hur mkt kostar den?

Auer sa...

Nej, jag ska inte sälja den. En dotter är intresserad.