onsdag 3 november 2010

Jag har inte hittat Anna

Hm. Har precis avslutat min sökning efter Anna Henriksdotter, född 1754, i en socken utanför Linköping. Hittade henne inte, och då tog jag ändå med några socknar lite längre bort än Linköpings absoluta närområde, som Klockrike, Älvestad, Normlösa, när jag letade på Genline där jag är abonnent.
Och vem är nu denna Anna? Jo, det är den unga kvinnan som flydde till Norge i början av 1770-talet efter ett barnamord och som sedan fälldes för ett annat barnamord, eller egentligen för "födsel i lönndom". Hon blev 29 år gammal halshuggen 1783 som Anna Östmo (efter en gården Östmo), och häromdagen hittades hennes kvarlevor i en grund grop intill en väg utanför staden Flisa. Det vill säga, forskare tror att det är svenska Anna som sägs ha gått hela vägen till Norge från Linköping.
Läste för övrigt något kul på en blogg som heter Mzees tankar. Där skrivs att Thomas Quick erkänner mordet på Anna Östmo.

2 kommentarer:

Niklas sa...

apropå kända/okända östgötar; vad vet du om konstnären Rickard Wahl som verkade i Norrköping?

Auer sa...

Just nu, så här på morgonkvisten ska jag erkänna att jag inte vet någonting alls.

Hälsningar,
Jörgen