måndag 20 juni 2011

Var föddes Olof Forslöf?

Olof Forslöf, Långsele, vem var du?
Se där en fråga för oss släktforskare som inte många vet svaret på. Vet ens någon var han föddes 1779? Dock hette hans far Anders och han själv Olof Andersson när han börjar jobba som dagkarl på Forsse bruk i Långsele någonstans kring 1810. Han gifter sig i Kall 1809 med Märta Eriksdotter Hyttsten (född 16/2 1784 i Kall, Jämtland) och paret flyttar till bruket och får en dotter 1811 - Märta Kristina, en son Anders Gustaf 1818, dottern Johanna Elisabeth 1821, sonen Eric Olof 1826. Olof dör 1834 och hustrun gifter om sig med Olofs arbetskamrat Göran Pehrsson innan hon dör 1844.
Det är ju roligt att ha fått reda på allt detta om min mormors farmors morfar, men var kom Olof Forslöf ifrån? Vilka var hans föräldrar?
Har du svar på detta, men vill inte svara här kan du i stället mejla mig på jorgen.auer@corren.se

5 kommentarer:

Margareta sa...

Jag söker också efter min anfader Olof Andersson Forslöf...

Margareta sa...

Jag söker också min anfader Olof Andersson Forslöf... undrar om han också kan vara född i Åre, finns gott om Olof:ar där men inte i Långsele. En annan tanke beträffande namnet Forslöf...har sett nån soldat med samma namn...kan han ha varit soldat?
Fortsätter sökandet...

Auer sa...

Äntligen!
Kul att någon mer söker efter Olof.
Nej, jag tror inte på soldattanken.
Jag tror att han helt enkelt tog sig namnet Forslöf bara för att han jobbade som dag- och stallkarl på Forsse bruk.
När han gifter sig (för det måste väl vara han?)med Märta Ersdotter från Husån i januari 1809 i Kall sägs han vara dräng på Undersåkers prästgård. Dock kan jag inte finns honom i husförhören från nämnda tid.
Så frågan kvarstår: var kom han ifrån?

Vänligen, Jörgen
För övrigt är Märta dotter till konstsmeden Erik Johansson Hyttsten i Husån, men det ser jag ju på Rötter att du redan känner till.

Margareta sa...

Hej!
Jag har ägnat en del tid att försöka finna var Olof Andersson med tillägget av namnet Forslöf som han får i Forse bruk i Långsele i AI:2 s. 44. Det står att han är född 1779.
Han gifter sej i Kall, Jämtland med Märta Eriksdotter Hyttsten född 1784. Se C:3 vigda i Kall s.289.
Jag har följt dessa två hit o dit o fram o tillbaka.
Jag undrar om inte denne Olof Andersson kan vara född 1774... o att det blivit nån felskrivning senare till 1779. Bläcket kan ju kletat lite så en 4:a blir att se ut som en 9:a.

Se C:2 Kall födda s. 39. Född 12/12 1774 döpt 25/12 samma år;
Olof, son till Anders Olofsson o Cherstin Jönsdotter i Äng i Kall.
Namnen Anders o Olof följer ju med Olof Forslöfs barn ända tills i våra dagar då min bror heter Olof Peter Allan, o min morfar hette Olof Enoc.

Så här är min teori;
Ytteräng s. 322 i AI:1 Kall;

1765-1772
Olof Andersson
Carin Mårtensdotter (Carins föräldrar Mårten Olsson o Anna Jönsdotter)

son Mårten
son Olof

På samma sida finns
Anika Jönsdotter
son Anders
son?
Hust. Cherstin Jönsdotter

1773-1780
Carin Mårtensdotter

son Mårten
h. Anna Jönsdotter (eller är detta samma som Anika Jönsdotter ovan)
son Jockne(?)

1781-1783
Torparen Anders Olsson (Olofsson)
Chierstin

Då finns både Märta Eriksdotter Hyttsten o Olof Andersson i Kall o gifter sej där o sen flyttar vidare.

Det står dock nåt om Undersåkers prästgård i vigselboken som jag inte fattar...

De gifter sej 1809 o 1810 finns de i Forse o 1811 föds första barnet...osv.

Jag funderar dock på tillnamnet Forslöf.. han är ju inte smed...utan stallkarl. Kan han vara militär?? Jämtlands hästjägarskvadron finns väl uppe i krokarna där o jag ser på nätet en tavla, oljemålning, från stallet i Ytteräng, Kall, Jämtland av en Wikell. Är det ett militärstall? Har han detta med från uppväxten? o sen blir stallkarl i det militära?

Finns det några duktiga forskare däruppe som kan bidra med sitt kunnande o vetande o endera förkasta o dementera eller se OM jag kan ha nån poäng här i mitt resonemang??

Hoppas, hoppas att nån mer än jag är intresserad!!
Mvh,
Margareta

Margareta sa...

Jag har frågan inne på Rötters anbytarforum om du vill delta med nåt där;)