måndag 21 november 2011

Nej, nu blommar det!

Hustrun köpte en chrysantemum idag, och den är fin. Den var insvept i den här plasten och det var bra. Men bland symbolerna längst ner på plasten såg vi en symbol vi inte lagt märke till tidigare på blommorna. Vad betyder den andra från höger?
Jo, att blomman inte är ätlig.
Vem köper blommor för att äta dem, var min första tanke. Själv har jag aldrig ätit blåsippa eller lejongap, kattfot eller gulmåra och aldrig har jag beställt in knaperstekt förgätmigej.
Men visst kan blommor ätas. I vissa efterrätter till exempel har man ju stött på en blomma som en vacker dekoration som även kan ätas. Och när jag tänker efter så har jag ju ätit middagar och luncher med dekorativa och goda blommor. Dock inte chrysantemum.
På alltommat.se kunde jag sedan lära mig lite mer om ätbara blommor. Se här.
Och på tal om blommor så börjar en massa lökar titta upp i novemberträdgården. Fortsätter värmen så blommar de nog till lucia.

Inga kommentarer: