måndag 4 april 2016

Blåmesen är en ganska söt gäst

Bild: Jörgen Auer
Förra inlägget visade en blåsippa och jag håller tydligen en blå profil i dag eftersom jag nu lägger in en bild på en blåmes. Varför jag gör det vet jag inte riktigt, men kanske för att jag tycker fågeln är ganska söt. En trevlig gäst i trädgården är den hur som helst, denna  parus caeruleus, himmelsblå mes. Se mer om blåmesen på http://www.fageln.se/art/blames.aspx
Jag läser att den har ökat i antal efter 1985 och att den mest förekommer i södra och mellersta Sverige. Blåmesen sägs äta insekter, larver och puppor. Den gillar att hälsa på och käka lite vid fågelbord under vinterhalvåret och hackar gärna på talg och oljerika frön. Blåmesen äter även frön från rönn och björk. Hemma hos oss äter den jordnötter samt uppträder gärna i sällskap med talgoxar.
Bild: Jörgen Auer
Det här är också en trevlig gäst. En som vintertid livnär sig på bär och frukt, exempelvis rönnbär, hagtorn och äpplen. Annars är den insektsätare. Just den här kommer dock inte att äta något mer eftersom någon tydligen bestämt sig för att göra slut på den. Men en sidensvans (bombycilla garrulus) har det varit, konstaterar jag. 

Inga kommentarer: