fredag 8 april 2016

Har Olof Forslöf kommit hem?

Kan det här stämma? Ja, kanske. Det är till och med ganska troligt att släktförhållandena stämmer. Det finns egentligen bara en hake. Längst upp till vänster, Olof Andersson Forslöf sägs enligt husförhörslängder i Långsele vara född 1779. Men hur man än letar (t ex jag och min släkting Margareta Gullström-Linder i Karlstad) så hittar vi ingen Olof Andersson född 1779 och som vi kan spåra till Kall i Jämtland där han gifter sig med Märta Ersdotter 1809. Men Margareta tänkte att någon präst slarvade när husförhören skulle skrivas in och tolkade en siffra fel. I stället för 1774 som det borde vara skrevs årtalet 1779 in för Olof, ett årtal han fick bära med sig till sin död 1834.
1774 alltså. Ja då föddes en Olof Andersson i Kall, son till torparen Anders Olofsson och Cherstin Jönsdotter i Äng. Och om det är just denne Olof Andersson som sedan gifter sig med Märta Ersdotter, ja då stämmer den här uppställningen.
När man skärskådar den upptäcker man en detalj som talar för att vi har hittat rätt Olof. Han och Märta är nämligen släkt. Bryllingar. Olofs mamma Cherstin och Märtas pappa Erik är sysslingar (tremänningar). Olofs morfar Jöns och Märtas farmor Ingeborg är kusiner. Kusinernas mor respektive far är syskonen Golu Jönsdoter och Anders Jönsson, vars far var Jöns Andersson, bonde i Grötom.
Släktskapet gör att de borde ha känt till varandra. Kanske sågs de någon gång vid giftermål, dop eller begravningar i släkten. Inte heller är det särskilt långt mellan Kall, Huså (där Märta föddes), Kolåsen, Ytteräng, Konäs och andra platser där släktingar bodde.
Så tills motsatsen är bevisad ansluter jag mig till Margaretas linje och säger att Olof Andersson Forslöf troligen är den Olof som är son till Anders Olofsson och Cherstin Jönsdotter. Namnet Forslöf tog han antagligen till sig för att han arbetade som stallkarl på Forsse bruk.
Men, undrar du kanske: var kommer jag in i bilden? Vad har jag med detta att göra?
Jo, Olof Andersson Forslöf var min mormors (Brita Valentina Edlund, 1896-1949), farmors (Märta Margareta Östman (1833-1899), morfar.


1 kommentar:

Margareta sa...

Tack :) det var roligt att du är med på min tanke. Ja det är inte alls ovanligt att det blir något fel i födelsenoteringar. Vi får ursäkta prästerna med att de nog hade mycket om sej. Stora områden o många gånger överläts nog "skrivarbetet" till någon hjälpande hand. Kunde var Klockaren eller någon hjälppräst, s.k Kaplan. Om då prästen, som man ser ganska ofta, hade en slarvig "läkarstil" så är det lätt att siffran misstolkas. Men jag känner mej säker i detta :)Fanns ju fantastiskt mycket historia där. /Margareta