tisdag 5 april 2016

Margareta kan ha rätt om Forslöf

Jag yrar inte, tror jag. Men jag har feber. Har därför inte varit ute i solen i dag, utan ägnat mig åt helt andra saker. Som släktforskning. Min för några år sedan intensiva forskning har legat lite åt sidan ett tag. Men i dag passade det bra att ge mig på mormors farmors morfar Olof Andersson Forslöf igen. Olof, död i Långsele 1834 och född, ja när?
1779 står det på flera ställen, men inte var. Dock gifte han sig i Kall, Jämtland.
Enligt kyrkoböckerna för Kall föddes ingen Olof det året. Nu tror jag mig ha hittat ett släktsamband som gör att jag nog ansluter mig till min släktings Margareta Gullström-Linder, teori. Hon tror nämligen att någon prost en gång i tiden läst fel och tagit en fyra för en nia. 1774 föds nämligen en Olof i Kall.
Den där teorin ville jag inte tro på. Men nu har jag ändrat mig, eftersom jag hittat ett släktsamband som gör att jag håller troligt att Margareta kan ha rätt.
Men jag ska be att få återkomma om detta i morgon eller på torsdag när jag inte har feber.
För tänk om jag bara yrar.

Inga kommentarer: