måndag 28 februari 2011

25 år sedan Palme sköts

Bild: Jörgen Auer
25 år har gått sedan Olof Palme mördades. Alla svenska tidningar och radio och tv gör minnesreportage och inslag idag om den hemska natten och morgonen efter. Själv minns jag att jag hade svårt att sova och av någon anledning satte på klockradion tyst. Först fattade jag inte, men när det sanningen gick upp för mig väckte jag Inger och vi förskräcktes tillsammans.
Idag skriver jag ett blogginlägg om mordet? Vem sköt honom? Det vet med säkerhet en - mördaren, och kanske någon till. Det kan till och med vara en grupp som ligger bakom mordet. Professorn Leif GW Persson tror att det på något sätt är kopplat till polisen eller polisiära kretsar, säkerhetstjänsten, eller militären, och så är det många som tänkt, jag själv inräknad. Ett allt för klumpigt, eller slarvigt polisiärt arbete initialt bäddade för att mördaren skulle hinna undan. Får vi någonsin veta vem han var/är?
Om det är en grupp så får vi det. Alla kan inte hålla tyst.

Inga kommentarer: