torsdag 17 februari 2011

Fredagens Cnorren lite i förtid

Bild: Jörgen Auer
Elin Andersson på Quiet Nice fick Correns fotograf Matilda Sandberg att rygga på Hästkullen. OBS! Bilden finns inte med i papperstidningen.

Här följer fredagens auerkrönika Cnorren som även kan läsas på corren.se/sport/cnorren

Om Åtvids kvinns och kullar

Vad får inte jag äta småsten för när andra åt vida berg? Det garvade jag mycket åt som liten utan att förstå vad det betydde. Jag trodde det var ett berg. Sen kom alla fotbollsspelarna och då förstod jag att det fanns en ort som hette Åtvidaberg. Och sen, ja sen är allt historia med fotboll, bandy, boxning, golf, en och annan friidrottare och skidåkare och en hel del besök på sagda ställe.

Många idrottare, mest fotbollsspelare, från Åtvidaberg har man mött genom åren. Därför gör jag inte det nu. Inte manliga. Men jag har hittat en gammal text jag skrev 1994 om ÅFF:s damlag. Tjejerna hade en slogan som löd: ÅFF:s kvinns det bästa som finns, och spelade i division 4. Varefter återkommer minnena och jag ler igenkännande åt Pia Dahlbergs och Elin Bergströms namn, den senare syster till en känd manlig fotbollsspelare som fortfarande spelar. Och Angelica Carlzon, skyttedrottningen som gick till Kenty minns jag. Från Åtvid minns jag självklart boxaren Elin Asklöf och löparen Johanna Bohlin. De är ju aktiva nu.

Häromdan bar det av till Åtvidaberg på nytt. Bland annat för att träffa 15-åriga Elin Andersson i Falerum. Hon har kvalat in till de stora hästhoppningarna i Göteborg nästa vecka och det är inte småsten, precis. Det är stort. Inte som ett högt berg, utan mer som en rejäl kulle. På den ska Elin upp med sin häst. Så bra då att hon redan bor på Hästkullen.

Inga kommentarer: