söndag 1 oktober 2017

Det var sista september

Bild: Jörgen Auer
Den här fågeln, koltrast? gjorde ett bra försök att gömma sig i vår rönn i morse. Men...

Bild: Jörgen Auer
Men den liksom jag såg att den gryende dagen skulle bli god. Och solen lät sitt ansikte stråla över oss på förmiddagen. I alla fall medan jag klippte gräs.

Bild: Jörgen Auer
Vi for till Bäckhult vid Drögen. Ett fågelsträck drog över himlen. Söder, söder, lät det som de ropade, följt av enstaka rop på hjälp. Hjälp, hjälp. Var det tranor? Jag tror så.

Bild: Jörgen Auer
Då och då susade det i björkarna bakom ladugården. De smalaste av dem gungade med i vindens sång. De var så vackra. Allt var så vackert. Ute på sjön hördes en motorbåt passera. Fiskare? Ljudet tycktes mig vackert, det också. Människan och naturen, tänkte jag. Ännu vackrare blev det när ljudet sakta drog bort. Det var den sista september.

Inga kommentarer: