fredag 6 oktober 2017

Kung Gottfrid och Sankta Ida

Ur Hemmets konversationslexikon 1938

Det är antagligen som det står, men jag blev ändå lite nyfiken. För jag kan inte påminna mig att jag läste om Gottfrid av Bouillon på historielektionerna i skolan. Inte så mycket om korstågen, heller. Men kung av Jerusalem (vilket han blev 1099), en sån person vill jag veta mera om och tyvärr säger inte det gamla lexikonet här ovan mera om honom.
Gottfrid, eller Godefroi som han hette på franska, var född omkring 1060 och var son till Eustache II, greve av Boulougne och dennes hustru Ida av Lothringen. Den senare är enligt min lilla forskning mer intressant än sonen Gottfrid. Hon fick tre söner, Eustache, Gottfrid och Balduin och hon såg med donationer till att bygga upp flera kloster och hjälpte fattiga. Hon korresponderade med ett flertal kyrkliga potentater runt om i Europa och bland brevvännerna fanns till exempel Anselm av Canterbury och några av hans brev till henne finns bevarade.
Ida räknas som ett av de kvinnliga helgonen i katolska kyrkan och hennes kvarlevor flyttades på 1600-talet från klostret i Saint Vaast till Paris och ännu en gång 1808 till Bayeux.  Hon var född omkring 1040 och dog 13 juli 1113.
Innan sonen Gottfrid blev korsfarare var han hertig av Nedre Lothringen 1087–1096 och starkt knuten till kejsare Henrik IV. Efter sin död efterträddes han som Jerusalems kung av sin bror Balduin.

Inga kommentarer: