torsdag 28 januari 2010

Mycket kaffe blir det



I Corren 28 januari 1910 hittade jag det här om kaffedrickandet som Sveriges lärares nykterhetsförbund tydligen undersökt hos skolbarn i Jönköping av alla orter. Av 2428 drack 1670 (69 procent) kaffe på morgonen innan de gick till skolan och 871 barn (35 procent) drack tre till fem koppar om dan. Detta var i folkskolan, åk 1-8.
Det är klart att det kanske inte var så näringsrikt och nyttigt att dricka så mycket kaffe. Men det var ju bättre än att supa skallen av sig i varje fall. Själv började jag dricka kaffe när jag var fyra år och bodde vid Bjälbrunna gård utanför Norrköping. I skolan förvånade jag magister Erik Ramsten när vi var på skolresa till Julita i fjärde klass och skulle fika. Bara Ramsten och jag drack kaffe, så vi satt vid "lärarbordet". De andra barnen som drack saft, utom Lenta som drack coca cola, skrattade.
I dag har jag druckit kaffe fem, eller om det var sex gånger. I mugg.

Inga kommentarer: