torsdag 31 mars 2016

Gå i fängelse i Linköping

Bild: Jörgen Auer
Gå i fängelse, brukar det visst stå när man spelar Monopol. Peter Jigerström och jag gick i fängelse utan att spela. Vårt besök på äventyrsföretaget Prison Island i Tornby, Linköping presenteras på tisdag nästa vecka i Correns bilaga Mera Linköping (som tyvärr endast kommer ut i Linköping). För Jiggens snygga bilder från ett flertal celler är värda ännu fler tittare.
Jag har varit i fängelse några gånger tidigare. På 70-talet jobbade jag en (1) dag på Norrköpings beryktade fängelse och fick bland annat uppleva en förmiddag på östra avdelningen (med mördare och våldsmän). Otäckt ställe där man även som vakt var inlåst ordentligt och behövde ta sig igenom ett flertal kodlåsta portar för att komma ut. Usch.
På 70-talet satt jag också tre dar i buren på Carl Gustaf camp i Famagusta där den svenska FN-bataljonen var förlagd. Brottet? För sen ankomst efter nattpermis.
2011 besökte jag det gamla fängelset i Hämeenlinna (Tavastehus) i Finland bara för att min farfarsfar hade jobbat där som vakt. Det fängelsets innandöme är väldigt likt delar av Prison Island i Linköping.
Arkivbild 2011: Jörgen Auer
Fängelset i Hämeenlinna.
 

Inga kommentarer: