tisdag 29 mars 2016

Konstsimmare på Drögen

 Bild: Jörgen Auer
Se så elegant ring på Drögens botten. Men vem har gjort den? Konstsimmare?
 Bild: Jörgen Auer
Ja, på sätt och vis. Troligen är det fiskar som lekt. Eller som leker nu. En hona har lagt sina ägg i sanden, redo för en hane att sprida sin mjölke över. När som helst nu, vi är ju snart inne i april.
 Bild: Jörgen Auer
Samtliga dessa bilder togs i går, annandag påsk i Bäckhult.
 Bild: Jörgen Auer
Och de togs nere vid badlandet, sandstranden nedanför Bäckhult.
 Bild: Jörgen Auer
Jag har aldrig sett sådana ringar tidigare och var helt begeistrad. Men jag tog förstås andra bilder, av vilka jag visade några i inlägg i går.
Bild: Jörgen Auer
Men den här visade jag inte. Jag tyckte synd om isen på Drögen som inte såg frisk ut. Jag tror att den håller på att dö. Så är tidens gång. När isen dör, föds fisken.

Inga kommentarer: