fredag 11 mars 2016

Östgötsk namedropping i stor skala

Bild: Jörgen Auer
Jag är inne i ett riktigt flow nu och flyter omkring bland allsköns namn, namn på personer och djur och platser och Gud vet vad. Jag går runt och namndroppar mest hela tiden och har i dag sagt Kisa ett flertal gånger. Utöver det har förstås Mantorp nämnts ett par gånger (jag bor ju där), och i mina tankar har det funnits plats för (utan rangordning är bäst att tillägga): Björsäter, Linghem, Östra Harg, Linköping, Norrköping, Styrstad, Ljunga, Dagsberg, Konungsund, Furingstad, Kuddby, Arkösund, Skärblacka, Loddby, Vånga, Norsholm, Vadstena, Motala, Borensberg, Tjällmo, Prästköp, Borggård, Hällestad, Grytgöl, Regna, Hävla, Skedevi, Bremyra, Torshag, Åby, Tåby, Mjölby, Skrukebygatan, Västra Harg, Skänninge, Bjälbo, Boxholm, Blåvik, Malexander, Söderköping, Mogata, Mem, Grebo, Åtvidaberg, Mormorsgruvan, Bersbo, Bjärka Säby, Bestorp, Skruvkulla, Brokind, Skeda udde, Malmslätt, Gistad, Kimstad, Luddingsbo, Svärtinge, Krokek, Ekängen, Eneby, Tallboda, Granforsen, Björkfors, Kinda, Rimforsa, Västra Eneby, Opphem, Oppeby, Horn, Blomsfors, Hycklinge, Tidersrum, Ydre, Rydsnäs, Norra Vi, Österbymo, Sund, Valdemarsvik, Gusum, Gryt, Grännäs, Ödeshög, Hästholmen, Spångsholm, Veta, Vreta, Värna, Kärna, Slaka, Styvinge, Skeda, Knivinge, Kvillinge. Puh! Och Å.
Dessutom har jag tänkt på fruarna Ekstedt och Irhede, mina medtävlare i en frågesport i Boxholm i morgon eftermiddag. Med den förträfflige herr Norén som programledare.
Naturligtvis har även Charlotte Kalla funnits i mina tankar. Jag hoppas innerligt att hon hittar tillbaka till den kraft, energi och elegans hon tidigare utstrålat i sin skidåkning. 
Någon mer har jag nog inte tänkt på. Jo, några släktingar förstås. Men de finns ju alltid med mig.
Bilden? Jo, den är från Kisa och visar delar av det byggnadsminnesmärkta lokstallet, byggt av Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag 1901 och varsamt renoverat 2005-2009.
Även vändskivan framför stallet har renoverats och stallet drivs numera av Föreningen Stångådalbanans vänner.
Nämnde jag Östra och Västra Husby? Inte? Ja, då säger jag Kullerstad också. Bankekind. Ledberg. Vikingstad. Västerlösa. Normlösa. Maspelösa. Sturefors. Ulrika.  
Ljungsbro, Ljung, Klockrike, Fornåsa, Älvestad, Älvan. Och på tal om det sistnämnda så kan väl Trehörna och Fyrby få vara med också.
Men hur i allsin dar har jag kunnat tänka på så många orter och namn på en och samma dag? Enkelt. Jag hade en karta framför mig. Men nu räcker det.

Inga kommentarer: