tisdag 1 mars 2016

Ta vara på tiden

 Bild: Jörgen Auer
Snön ligger ännu vit i skogen. I alla fall i delar av skogen. I delar av vissa skogar.
 Bild: Jörgen Auer
Å andra sidan kan det också se ut så här i skogen nu. Det börjar våras.
 Bild: Jörgen Auer
Därför tog jag mig en tur till Västra Hargs fina naturreservat och fågeltorn vid sjön Aren. Så tyst det
var. Skönt. Vilsamt. Rofyllt. Harmoniskt. Lugnande. 
 Bild: Jörgen Auer
Såg jag nåt? Inte en fågel. Men jag hörde en. En nötväcka. Fast sådana har jag hört hela vintern, så inte väckte den mig.
 Bild: Jörgen Auer
Vinter ja. Jag kunde haft skridskor med mig. Inte på Aren, men inne i skogen håller isen kvar greppet på sina håll. Ganska bra is, rentav.
 Bild: Jörgen Auer
Men med fler liknande soldagar som i dag så får till och med isen snart ge sig. Men det är ju inget särskilt med det. Så är tidens gång. År efter år.
Bild: Jörgen Auer
Så våren kommer, vare sig vi vill eller inte. Kanske är det just det de här sångsvanarna som uppehöll sig på en åker intill vägen till Gävbo vill säga. Stanna upp människa, det tjänar ingenting till att hasta, fortsätt lugnt din väg. Ännu en vår får du vara med. Ännu en tid. Ta vara på den.

Inga kommentarer: