måndag 1 augusti 2016

Att tänka underlättar

I morse gick jag mina vanliga 6, 6 km. Tänkte på allt och ingenting samt mycket däremellan.
Linköpings kommun tänkte jag på och försökte erinra mig namnet på kommunens stadsområden. Jag började utifrån och arbetade mig sakta inåt centrum från olika håll. Således tänkte jag Sjögestad, Vikingstad, Malmslätt, Jägarvallen, Ryd, Tornhagen, men också Valla, Gottfridsberg, Åbylund. Men sen?
Vilken ordning skulle jag ta områdena i? Jag försökte på nytt: Stjärnorp, Berg, Ljungsbro, Skäggetorp, Barhäll och där dök Åbylund upp igen och Abisko (är det ett område eller bara ett centrum och en rondell?)
Vasastan, eh, nej jag började i Sturefors i stället. Harvestad, Hjulsbro, Ullstämma, Ekholmen, Kvinneby, Duvkullen, Johannelund, Hejdegården, nej vänta nu. Jag har bestämt glömt nåt, men vad?
Så där höll jag på i en evighet. Men plötsligt var jag hemma igen. 58 minuter av mitt liv var försvunna.
Jag gick och badade.
Få se nu: hur många östgötska sjöar kan jag? Drögen, Vättern förstås, Sommen, Roxen, Boren, Glan, Åsunden, Järnlunden, Rängen, både Stora och Lilla, Yxningen, Kåtebosjön, Övre och Nedre Föllingen, Björkern, Skogssjön, Stråken, Ärlången, Kisasjön, Visjön, Malgen, Skiren, Asplången, ja Herre Gud, jag kan ju hur många som helst. Och vips hade jag badat färdigt utan att ens ha tänkt på om vattnet var kallt eller inte.
Få se nu: vilka har vi mer? Jo, Nimmern och Hövern, väl. Och Storsjön och Lillsjön naturligtvis. Såna namn finns i alla landskap. Ensjön, Rinnasjön, Trehörnasjön, och...

Inga kommentarer: