onsdag 10 augusti 2016

Om I och G på Bråborg

 Bild: Jörgen Auer
Man lever som en blind ibland. I alla fall gjorde jag det. För inte har jag några minnen av att ha sett den här stenen under tiden som jag bodde i Norrköping. Men nu, i går såg jag det och förundrades över historiken som lägligt nog fanns till hands bredvid porten över vilken stenen hänger på Tesdorphska huset vid Gamla torget.
Ah, tänkte jag. Så intressant. Från slutet av 1500-talet således. För det var ju då som det kungliga paret vistades på slottet Bråborg vid Bråvikens södra strand. Eller rättare sagt: drottningen Gunilla Johansdotter Bielke (1568-1597) lät i alla fall här uppföra ett slott 1588-1590 och bodde på Bråborg från 1595 fram till sin död 1597. Kungen dog redan 1592.
Bland senare ägare kan nämnas parets son hertig Johan av Östergötland (1589-1618) och Karl X Gustav. 1719 brändes slottet av ryssarna och byggdes sedan aldrig upp igen utan stenarna i ruinerna användes till att bygga upp det brandhärjade Norrköping på nytt.
Bråborgs vallgravar och delar av grunden finns fortfarande kvar. Någon kilometer från ruinerna finns dagens Bråborgs gård.

Inga kommentarer: