måndag 29 augusti 2016

Kan du göra ett Auerbachhopp?

Bild ur Allhems sportlexikon 1948
Vad göra denna regniga dag? Ja, jag vet i alla fall vad jag gjorde. Jag bläddrade i och läste mitt gamla, för 15 år sedan förvärvade Allhems sportlexikon. Bland annat läste jag om bilmärket Audi och om Auf die Plätze. Och jag läste om Auerbachhopp, det senare bara för att jag fått ett tips från vännen Jerker Hallenberg.
Det tipset visade sig vara ganska spännande och ett sådant jag gillar. För jag ville veta mer än vad lexikonet berättar. Särskilt om upphovsmannen. Men fäkt-, gymnastik- och simläraren Wilhelm Auerbach visade sig inte gå att hitta. Enligt en artikel i Süddeutscher Zeitung vet man inte exakt mellan vilka år han levde och frågan är om man vet var. Men han skrev en bok om simning: "Das schwimmen sicher, leicht und schnell zu lernen". En bok som kom ut 1873.
Auerbachsalto är däremot lätt att hitta. Hoppet används nämligen av såväl simhoppare som gymnaster och parkourutövare. Det kan också ses på Youtube. Bara att gå in och söka.
Screentryck av Helga Chibidziura 
Simhoppet kan beskrivas precis så som den österrikiska konstnären Helga Chibidziura visar på det här screentrycket på canvas från 2007. Eller så kan man ju beskriva det som mitt lexikon från 1948 så vackert gör: framlänges hopp med baklänges välvning.

Inga kommentarer: