lördag 6 augusti 2016

Dödskalle och mullvadar

Det ligger ett älgskelett i skogen. Huvudet endast. Eller delar därav. Överkäken ser vi. Varför ligger det här, frågar vi oss själva och funderar på tjuvjakt, självdöd eller jägare som inte plockar upp efter sig. Men älgjakten var väl i så fall förra hösten? Hur länge "lever" skallskelettet? Och varför är allt annat på älgen borta än just det vi ser?
Vi var i skogen för att leta kantareller, men hittade endast sex stycken! trots att vi var på våra speciella ställen. Skogen här i Kinda verkar vara för torr. Jag tror på sen svamp i år och vi får återkomma om ett par veckor och kolla läget. Jag ska titta till vår döda älg då också och se hur den mår.
En annan fundering jag har är varför vi kan se så många döda mullvadar i år. Är det också torkans fel? Jag har säkert sett fyra döda mullvada denna sommar. Normalt ser jag ingen.
De ligger där bara och ser ut att sova. De har inte blivit överkörda av bilar och har inga synliga bevis på bit- eller klösmärken. Är det en farsot lik mjältbrand? Eller vad?

Inga kommentarer: