tisdag 4 februari 2020

Bruckner, böter, Swartz och snö

Bild: Jörgen Auer
Dagens bästa: Öppen repetition hos Norrköpings symfoniorkester i De Geerhallen med dirigenten Patrik Ringborg i högform. Musiken lät väldigt fint, men det jag fäste mig särskilt vid var dirigentens fantastiska hörsel och musiköra. Hur i helsicke kunde han höra att fjärdetuban lät lite högt på en ton när alla andra instrument hördes samtidigt? Obegripligt för mig och otroligt imponerande. Att hålla reda på alla instrumenten och känna att den och den fiolen nog skulle hålla igen lite och en annan spela lite kraftigare. Helt otroligt! Musiken vi flera hundra som var där fick höra var komponerad av österrikiske tonsättaren Anton Bruckner.

Bild: Jörgen Auer
Dagens sämsta: Jag fick polisen efter mig på Nygatan i Norrköping och det för att jag inte var uppmärksam och körde där bilar inte fick köra. Blåljuset påslaget och jag stannade i Södra Promenaden, utanför Idrottsparken (Östgötaporten). Resultat: 1 000 kronor i böter. Så det blev ett dyrt besök i Norrköping, eller om man så vill: den där konsertrepetitionen som var gratis innebar att jag blev av med tusen kronor. Plus bensinpengar. Ack ja. (Ja, bilden är spegelvänd).

Bild: Jörgen Auer
Dagens finaste: Utsikten från restaurang Louis De Geer över strömmen bort mot Knäppingsborg och Swartziska huset med Swartzens valv. Swartz var förstås snusfabrikören John Swartz och huset stod färdigt 1842, mannen bakom verket var stadsarkitekten Carl Theodor Malm
Dagens godaste: Var maten på Louis De Geer. Ett extra plus för att Håkan "Nille" Nilsson satt där och åt (det gör han varje lunch) och hade vänligheten att stanna kvar och snacka lite med mig också. 

Bild: Jörgen Auer
Dagens vinter: Snö var det länge sen vi såg i Östergötland. Men redan i morse var det vitt och nu i kväll såg det ut så här utanför oss i Mantorp. Ja, ja, ja,  jag vet att det ser mer gult ut än vitt på min bild. Men skit i det, tänk vitt.

Inga kommentarer: