söndag 16 februari 2020

Gamla Linköping igen

Bild: Jörgen Auer
I fredags var det dags igen och man kan fråga sig för vilken gång i ordningen? Som jag besökte Gamla Linköping, menar jag. Jag trivs där. Som här utanför Skolmästaregården och får med lite av Kryddbodtorget i bakgrunden. Fint.

Bild: Jörgen Auer
Såna här berättande skyltar gillar jag också.

Bild: Jörgen Auer
Så här ser huset ut från andra sidan.

Bild: Jörgen Auer
Det här är Esters växthus, och om jag förstått det rätt så är det inget flyttat växthus från det forna Linköping, men däremot byggt i 1800-talsstil med återanvänt material. 

Bild: Jörgen Auer
I växthuset drivs sommarblommor och grönsaker upp om våren för att sedan planteras ut i Gamla Linköpings trädgårdar och nu under vintertid (om vi nu kan kalla det vinter i år) får krukväxter i staden stå frostfritt. Härligt!

Bild: Jörgen Auer
För den fotointresserade finns alltid nya vinklar och vrår att upptäcka. Ja, de finns ju även för andra besökare, förstås.

Bild: Jörgen Auer
Som sagt.

Bild: Jörgen Auer
Det är bara att vända sig om, eller titta uppåt, bakåt, åt vänster, höger, snett, vint, nedåt. Och har man tur så tittar solen fram under besöket.

Bild: Jörgen Auer
Hungern stillar man kanske här, på Wärdshuset. Det gjorde i alla fall jag och njöt av en god slottsstek. Samt av de vita dukarna på borden. Genast satte jag mig lite bättre och kände mig lite högtidligt lugn. Tack för god mat!

Inga kommentarer: