lördag 11 juli 2009

Vad väljer jag att se?

Bild: Jörgen Auer
Långpromenad - vad väljer jag att se, och vad betyder det att jag ser just det?
Blåklinten och prästkragarna i havreåkern ser jag väl för att de är vackra, antar jag.
Bild: Jörgen Auer
Men skylten och vägen? Varför tar jag kort på dem? Jag står utan svar på de frågorna men försöker hitta en förklaring och gissar att det handlar om att använda kameran när den ändå är med och att fylla ett blogginlägg med något, vad som helst. Och en bild av hur det ser ut på vägen mellan Hydinge och Mantorps gård får man ju.
Bild: Jörgen Auer
Med hästarna är det ungefär samma sak. Fast de är ju bra mycket vackrare att se på än en vägskylt. De finns på Mantorps gårds ägor (eller om det heter Mantorps säteri, jag är osäker) och var i alla fall ute i hagen idag och såg ut att må bra. De brydde sig inte särskilt om mig, noterade bara att det var en människa som kom förbi, och fotsatte beta.
Bild: Jörgen Auer
I de här trakterna kan man inte röra sig utan att se östgötapendeln komma farande med jämna mellanrum. Jag tycker tåget är vackert, i alla fall när det får vara ifred för klottrare.
Bild: Jörgen Auer
Det här är inte lika vackert, men ger också en bild av vår tid. Vilken jävla biltjuv har ställt den här bilen just här? Och varför försöka bränna upp den? Och varför forslas den inte bort?
På tal om biltjuvar så funderar jag på om det fanns fordonstjuvar före bilarnas ankomst. Och det har man ju läst om. Hästtjuvar. Kanske stal man även åsnor på Jesu tid. Fast man har lite svårt att föreställa sig ett gäng på tre, fyra tonårskillar som smyger runt och snor åsnor på nätterna och rider iväg och bränner upp dem i en skogsdunge. Och vad var Kristustidens motsvarighet till krockkuddar? Kanske hängde det några väskor eller nåt kvar på åsnorna över natten, eller hängde i närheten av dem.
På morgonen därpå fick Betlehemspostens lokalreportrar försöka reda klarhet i vad som helst och i nästa nummer kunde man kanske läsa om vad som hänt:
Lördagsnatten var stökig i Nasaret och på Genesaretsvägen fick fyra hushåll besök av tjuvar som försvann med packväskor och en åsna. Polisen har inga spår efter förövarna, men säger sig ha säkrat vissa spår.
- Vi har inte så stort hopp om att få tag i de skyldiga eftersom vi inte har tillräckliga resurser att jaga dem, säger kommissarie Elias Nathanael.






1 kommentar:

Charlotte sa...

Man hinner med mycket funderande under en promenad :) kanske skulle börja med det!