fredag 4 september 2009

Vem är Wallentin i båge?

Bild: Jörgen Auer
Den här tavlan (som kamerablixten inte förbättrar) har jag trott att Gunnar Wallentin skulle ha målat. Då tror jag fel, säger experterna.
Bild: Jörgen Auer
Gunnar Wallentin skrev nämligen alltid G Wallentin på sina verk och gjorde det dessutom i en rak linje, inte i en båge som den här Wallentin. Så vem är (var) denne bågige Wallentin? Om någon vet så berätta det gärna. Tavlan har jag haft i över 30 år och före det hade mina föräldrar den i säkert 20.
Bild: Jörgen Auer
När vi ändå är inne på signaturer - vad står det här? Någon som vet?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Jörgen!
Vi äger också en Wallentin i båge och ingen verkar veta vem detta är torts att det säkert finns ett 30-tal målningar med bild på Internet...mysteriet fortsätter...men skriv gärna oss om du skulle komma på det, tack.

Kenneth Lundman
lundman.k@gmail.com

Auer sa...

Hej, Kenneth
Kul att höra från någon i detta ärende. Synd bara att ingen verkar veta något. Jag har sett annan konversation om Wallentin, vilket du säkert gjort också, och är säker på att det finns någon någonstans som vet mer.
Men vem, var, och när får vi veta mer?

Hälsningar,
Jörgen

Unknown sa...

Hej! Flera år senare ser jag kommentaren. Jag har också en "Wallentin i båge"- tavla, och har läst mig till att konstnären heter Carl Libert Wallentin och var pappa till Gunnar Wallentin. Han var hemmahörande i Höganäs.

Auer sa...

Och nu ser jag också din kommentar, signatur Unknown. Tack. Hoppas att det stämmer. Det skulle vara skoj om någon med säkerhet vet att det var Carl Libert som är "Wallentin i båge". Någon som kanske även har en bild när Carl Libert målar sin signatur på ett av sina verk. En släkting, kanske?

Mikael Rytzler sa...

Jag har också en Wallentin "i båge". Gammalt arvegods och bör vara målad på femtiotalet eller tidigare. Jag har verkligen dammsugit nätet, frågat många konstexperter och auktionsfirmor i olika delar av landet. Ingen vet någonting. Det närmaste jag kommit i mina efterforskningar är att det kan röra sig om Carl Libert Wallentin, far till Gunnar Wallentin som "unknown" här ovan säger. Auktionsfirmor lägger ibland ut dessa Wallentinare som gjorda av Gunnar Wallentin vilket det uppenbart inte är.
Sökandet fortsätter...