torsdag 10 mars 2011

Var hade jag varit?

Bild: Jörgen Auer
Ibland måste man höja blicken. Det gjorde jag i tisdags och såg ett otroligt vackert hus. Fotade det och fortsatte promenera i Linköping. Kom tillbaka till redaktionen och tittade på bilderna, såg huset. Men kunde för mitt liv inte komma ihåg var det låg. Var hade jag gått? Jag rådfrågade några Linköpingsexperter på redaktionen - alla skakade på huvudena. Nej, något så vackert hus kunde de inte erinra sig. Faan.
I dag var vi ute på stan, Pia Molin och jag. Kom gågatan Tanneforsgatan ner. Stannade utanför en butik där accessoarbutiken Accessozire ska in, bredvid Stjärnurmakarna. Vad är det för nummer på huset frågade jag Pia. Hon tittade och sa ett och sen sa hon: här är ju ditt hus!
Visst var det så. Det här är fasaden mot Tanneforsgatan, mot Trädgårdstorget ser den annorlunda ut efter en ombyggnad 1939.
Det var byggmästaren Oscar Nylander som lät uppföra huset 1885. Arkitekten S H Gratz ritade.

Inga kommentarer: