onsdag 20 juli 2011

Vid Doversundet

Bild: Jörgen Auer
Jag var inte bara i södra Östergötland och på Torpön i dag. Jag gillar att fara omkring och åkte norrut också. Kom bland annat till sjön Dovern och Doversundet söder om Finspång. Var bara tvungen att stanna en stund och titta på utsikten.
Bild: Jörgen Auer
Långt bortanför den där lilla ön såg jag fabriksrök - den kom från Ljusfors och Fiskebys sulfat- och pappersfabrik. Doften nådde dock inte mig och jag åkte hem. Men tog en omväg över Vånga och Vreta Kloster.
Bild: Jörgen Auer
Och ser man på. Sommarens första kantareller. Mina första, vill säga. Rapporterna om det svenska guldet i skogarna började ju droppa in redan till midsommar. Men idag var första gången jag letade. Därav den dåliga bilden, jag blev väl för uppspelt av att hitta svamp så där direkt, antagligen. Jag gick rätt på den.
Var jag hittade svampen? Några kilometer från Vånga.

Inga kommentarer: