söndag 14 oktober 2012

I dag kan man läsa lite till

Jag har tillåtit mig att vakna sent i dag. Eller rättare sagt att gå upp sent. Jag vaknade tidigt. Kunde inte somna om. Klockan var bara 4.30. Vad gjorde jag? Läste. Jag vandrade mellan trenne verk och lika många stilar och berättartekniker: Anders Österlings vackra dikter i "Ögonblick", Carl Grimbergs imponerande storverk "Svenska folkets underbara öden" (hann han verkligen läsa alla källor han hänvisar till?), del VI,och Björn Ranelids ordmirakler i "Hjärtat som vapen". En skön blandning och en bra start på en tydligen grå dag som lär bli gråare om jag förstod vädret i TV4 rätt.
Så jag kan nog fortsätta läsa. Grimberg tar lite tid. Trots att jag har läst alla nio delarna en gång tidigare. Men det var för 20-30 år sedan.


Inga kommentarer: