måndag 27 juni 2016

Tårögd över sommarsynerna

 Bild: Jörgen Auer
Gårdagens höjdpunkt, sett till synupplevelse. Häst och vagn med trähjul, folk, grusväg.
 Bild: Jörgen Auer
Till fots begav jag mig i triangeln Högtomta, Mjölsefall, Öknehult utanför Kisa.
 Bild: Jörgen Auer
Jag fascineras av fjärilar och har kanske varit en i ett tidigare liv. En aspfjäril, kamske?
 Bild: Jörgen Auer
I närheten Mjölsefalls gamla skola togs denna bild. I det vita huset bodde förr skolläraren.
 Bild: Jörgen Auer
Den här bilden från Mjölsefall gillar jag. Djupet i den. Skogen. Kindabygden. 
 Bild: Jörgen Auer
När rotade sig den här eken? En väldig rot är det, hur som helst.
 Bild: Jörgen Auer
Förra gången jag gick förbi låg fölet helt ned. Nu lyfte det på huvudet. Nästa gång?
 Bild: Jörgen Auer
Underbart! Först bara att höra gnisslet och gnället från vagnshjulen mot gruset bakom buskarna, jag kände igen det från min barndom, och sedan att se hela ekipaget. Så mycket sommar över synen att jag blev alldeles matt. Glad och tårögd likaså.
 Bild: Jörgen Auer
Öde ligger huset vid Ö. Här har inte bott någon på länge och det håller på att förfalla. Synd.
 Bild: Jörgen Auer
Två kolfjärilar ville komma åt samma blomma. Och varandra! Tillsammans flög de bort i en fladdrande omfamning över ängen.
Bild: Jörgen Auer
Sen fick jag syn på den här. Det är ingen fjäril, men den kan flyga. Det var färgkombinationen jag föll för. Det svarta och röda stod sig bra mot den gula bakgrunden. Men vad är det för flygande fä? Jag gissar på en smalsprötad bastardsvärmare.

Inga kommentarer: