lördag 31 augusti 2019

Ferdinands bord är fint


Jag har alltid tyckt att det här satsbordet med målade kakelplattor är så fint. Det är nog den dyraste möbeln hemma hos oss, tänkte jag.
Så fel tänkt.
Det är troligen inte värt mycket alls. Någonstans mellan 300 och 1500 kronor är min gissning efter att ha googlat runt några minuter.
Det gör dock ingenting. Huvudsaken är att vi tycker det är fint. Jag trycker det i alla fall.
Bordet är inköpt på bosättningsvaruhuset Ferd. Lundquist & Co i Göteborg, troligen av mina farföräldrar och gissningsvis på 1920- eller 30-talet då de tidvis bodde i staden. Företaget grundades 1864 och växte sig allt större under de 103 år det existerade innan det köptes av NK 1967. Då arbetade över 900 personer på Ferd. Lundquist & Co.
Mer läsning om företaget finns bland annat på Wikipedia.

Inga kommentarer: