tisdag 25 juli 2023

Om jag vore en katt

 

Bild: Jörgen Auer
Om jag vore en katt skulle jag också klättra omkring överallt. Och undersöka varje utrymme som jag upptäckte. Men jag skulle inte äta möss. Och inte fåglar. Bara jaga dem. Och aldrig, aldrig ta in min fångst till  människornas boning.

Om jag vore en hund skulle jag också nosa på allt. Med ett sådant väderkorn är det nog det man helst av allt vill göra. Och jaga efter alla bollar, förstås. Men jag skulle inte skälla eller gnida könet mot ett människoben.

Om jag vore en häst skulle jag beta gräs så fort jag kom åt. Gärna äta äpplen och morötter tills det värkte i magen. Och springa jättefort ihop med de andra hästarna i hagen. Men jag skulle inte bli rädd för en papperslapp.

Gemensamt för alla tre djuren som vore jag skulle vara att jag aldrig skulle bita den hand som föder mig.

Inga kommentarer: