fredag 25 augusti 2023

Stor släkt på väg utför

Ur Allhems Sportlexikon 1951

I dag gav jag mig in i min gamla, tidigare beprövade metod efter något kul och intressant att göra ett inlägg av på bloggen, det vill säga att jag åter kastade mig in i många lite äldre bladvändares favoritsyssla: titta i gamla lexikon. Jag äger några att välja bland och fastnade för tredje bandet av Allhems Sportlexikon, utgivet 1951.
Efter en halvtimmes bläddrande fick jag syn på May Nilsson, Sveriges första kvinnliga utförsåkarstjärna från 1930-talet. Ja, jag kände till henne, men bara till namnet. Här fick jag ju veta betydligt mer. Att hon gifte sig med en fransk skidlärare och tränare verkade intressant. Vad hände sen? och hur bra var hon?
May Nilsson var född i Åre och tävlade för Åre Slk. Hon vann åtta individuella SM-titlar i slalom mellan 1939 och 1948. Åren hon inte vann, 42 och 44, vann hennes syster Britt. Deras bror Åke vann fyra SM-guld och deltog i OS 1948, 1952 och 1956 samt var med i fem VM.
Vidare tog May VM-brons i slalom 1939 i Zakopane (Polen). Hon deltog precis som det står i texten här ovan i OS i St Moritz 1948, men utan framgång och slutade tia i slalom, 15:e i kombinationen och 18:e i störtlopp. Till det kunde hon 1956 lägga sin titel som fransk mästare i slalom.
Den där fransmannen hon gifte sig med visade sig inte bara vara tränare och lärare, Maurice Lafforgue  tävlade han också, det så bra att han 1936 var med i OS i Garmisch-Partenkirchen där han slutade elva i kombinationen.
May och Maurice fick två tvillingdöttrar. Britt och Ingrid, födda i november 1948. De två tjejerna blev också skickliga utförsåkare med deltagande i världscupen och OS (Britt) och VM (Ingrid som tog guld i slalom 1970 och silver i storslalom). Båda vann sju världscupsegrar, Britt nådde 40 topp-tioplaceringar och Ingrid 31. Britt var med i Sapporo-OS 1972 där hon slutade åtta i storslalom. Såväl 71 som 72 tog hon en delseger i världscupen i slalom.
Tro nu inte att den här släktens utförsåkarbragder slutar här. Nej, nej.
Britt gifte sig med den franske utförsåkaren Henri Duvillard, fick två döttrar som också satsade på föräldrarnas sport. Kristina Duvillard, född 1975, och Julie Duvillard, född 1978 deltog båda i världscupen och VM. 
Är det slut nu?
Nej, Henri Duvillard hade en äldre bror, Adrien och en brorson med samma namn som båda deltog i OS. Det gjorde även dottern Julies man Frederic Covili (den senare i OS i Salt Lake City 2002).
Så det är nog inte så långsökt att till vinter-OS i Milano-Cortina 2026 hålla ögonen öppna för en fransk utförsåkare med namnet Covili.
May Nilsson Lafforgue avled i Albertville 7 november 2009, 88 år gammal.


Inga kommentarer: